Tuesday, September 15, 2009

♥25 Ramadhan 1430♥

Salam Semua...

Hari ni adalah puasa yg ke-25...sekejapnye mase berlalu..lg 5 hari nk raya la..byk lg yg lom setle ni...sulaman manik kt baju raye aku lom siap lg nieh...warggghh!!!Arini kene setlekan gak..

N3 kali ni aku nk citer la rutin harianku sepanjang 24 ari kite sudah berpuasa...dh nk abis pose br nk citer erk..kire oklah la kan..aku summary kan sume dlm n3 ni..

4.00am
- Aku kunci jam tuk bangun sahur kui 4pg la..tp kdg2 tu bangun kui 4.30..ade gak sehari terlajak sampai kui 5 rasenye..kelam kabut dibuatnye...hahahaha. Klu weekend mmg lambat sket la bangun..kunci jam kui 4.30pg. Time ni Haziq tdo dgn nyenyaknye...kdg2 ader gak terjaga..bg je susu tdo la blk..hehehe. 1st bangun, aku panaskan nasi yg dimasak mlm td @ balance buka pose semalamnye. Pehtu masakla lauk pauk yg simple2 jerk tp menyelerakan la mase sahur ni..maklum la bangun2 tdo nk mkn..kene mkn bende yg berselera sket..

5.00am
- dah setle mkn, kemas2 ape yg patut sambung tdo blk..klu x tdo alamat kat opis nanti cam mate garfield plak..hehehee..klu weekend plak aku x tdo dulu...tu yg bangun lmbat sket so sahur ngam2 nk imsak..senang terus solat subuh & buat projek kemas mengemas umah..cos senang klu time haziq lom bangun lg..klu dia dh bangun susah nk mengemas..lgpun klu sahur dekat2 imsak ni kan pahala nye lebih..ahaks..klu sambung tdo dulu alamat terbabaslah nanti subuh nye..hahahaha

6.30am
- Bangun blk, mandi, solat & bersiap2 utk pg kerja..kdg2 tu terbabas gak..kui 7 bru bangun....hishh!!lena sgt tdo..maklum saje lah pas mkn tdo..

7.30am
- Hantar Haziq pg umah baby sitter dia & terus bertolak g keje

8.00am - 4.30pm
- Berkerja kat opis dgn penuh kerajinan & dedikasi tuh...hahahaha..klu rase mate ngantuk tdo je..hehehe

5.30pm
- Dlm kui 5 @ 6 ktorg sampai la umah..Kdg2 ktorg singgah kat BARAM..beli je lauk pauk yg ada..My B suka sgt mkn ikan bakar..klu x sampai umah je pas amik Haziq terus memulakan projek masak-memasak..Mase ni la sgt paling mencabar.. huh!!!mmg mencabar..yok yo orr jerk..kahkahakah..Bkn ape Haziq kdg2 x mau main ngan abahnye...nk berkepit je ngan mamanye..adehh!!camno nk masak..kene la main2 ngan dia dulu bg dia diam dulu bru la leh masak ngan tenang..buka plak makin lame makin awal..bertungkus lumus la aku kt dapur tuk berkejar waktu buka pose..So masak je la ape yg sempat..Siap masak ngam2 je waktu berbuka..terus la berbuka.

8.00pm
- Kemas2 ape yg patut kat dapur tu, pehtu Solat..Solat kat umah je la...Terawih ngan Haziq..hehehe..My B je pg Terawih kat Surau. Mase ni lah aku basuh kain @ lipat kain..iron baju..time ni pun kire mencabar la jugak..Mane x nye aku lipat Haziq punggah blk..huh!!klu iron baju plak Haziq dok sibuk nk tarik tali iron tu & tarik2 baju yg aku iron tu...jenuh la berperang ngan dia..nak siapkan iron baju spsg pun amik mase dekat sejam..Huhh!!berpeluh..x pe xcersise tuh..

12.00pm
- Time 2 sleep..ermm..mase ni lah baru leh relax sket..Haziq ni lambat tdonye..kdg2 kui 1 bru nk tdo..haiya!!kene lah layan dia wpun aku dh tired tahap ape pun aku x tau lah...layan la jugak..biler dia dh bising2 tu baru la salinkan baju dia, suci2kan dia dulu, wangi2kan dia dulu..then bg susu & tdoooooooooooooooo.......aku pun terus lena la jugak..

4.00am
- Bangun blk tuk sahur..same la spt kat atas td..x kan aku nk ulang blk kot..hahaha

Begitulah sedkt sbyk 'CeRiTeRaKu' dlm bln pose nieh..Klu thn lepas pengalaman pertama pose sbg seorg isteri & mase tu tgh sarat pregnant..tp thn ni pengalaman pertama aku pose sbg seorg isteri & mama...wpun aku rase agak penat tp aku hepi & puas hati & bersyukur kpd-Nya krn aku diberikan kekuatan & kesihatan yg baik utk menunaikan tanggungjawab aku sbg seorg isteri & ibu..

Kat bawah ni aku letak gambo menu ktorg sahur pg td..x der la special mane pun..masak simple2 jerk...pg td kebetulan ade mase nk snap gambo sementara tunggu My B bangun...

Yang ni plak gambo menu buka pose semalam ptg. Ptg smlm aku masak dgn tenangnye tanpa gangguan cos anak bujang aku tu tdo..tu yg sempat snap gambo bagai ni..klu x mane sempat, abih masak ngam2 buka. Aku masak biase2 aje. Nasi putih.. lauk ayam goreng gajus, Sayur cendawan, Sup kobis+carot tuk buat kuah, Sambal tempoyak tuk penambah selera & air sirap bandung cincau.


No comments:

Post a Comment